In de gemeente Rotterdam is de hoogte van de bouwleges afhankelijk van de hoogte van de bouwsom; daarbij onderscheidt de gemeente een 14-tal categorieën van bouwsommen en per categorie geldt een vast legesbedrag. ...
Blog
PRINSJESDAG 2015: EEN SELECTIE
Het belangrijkste kabinetsvoorstel op fiscaal gebied is de aangekondigde lastenverlichting met € 5 miljard die met name wordt gerealiseerd door een verlaging van de tarieven in de loon- en inkomstenbelasting. ...
RECHTER VERNIETIGT AANSLAGEN BAATBELASTING RIOLERING
De Rechtbank Midden-Nederland heeft begin juli 2015 ruim 30% van de door de gemeente De Ronde Venen opgelegde aanslagen baatbelasting vernietigd. De aanslagen baatbelasting hadden betrekking op de aanleg van riolering in het buitengebied van de voormalige gemeente Abcoude. De Rechtbank constateerde dat de gemeente heeft gehandeld in strijd met het wettelijke voorschrift dat een Verordening baatbelasting moet worden vastgesteld binnen 2 jaar na de totstandkoming van de betreffende voorziening; vernietiging van de opgelegde aanslag is dan het onvermijdelijke gevolg. Voorts stelde de Rechtbank vast dat de gemeente haar eigen beleidslijn, om onder specifiek omschreven voorwaarden tot vermindering van de aanslag over te gaan, niet in alle gevallen juist had toegepast. Ook in die gevallen vernietigde de Rechtbank de opgelegde aanslagen.
In de overige 70% van de gevallen oordeelde de belastingrechter dat de gemeente juist heeft gehandeld bij het opleggen van de aanslagen baatbelasting zodat de rechter deze aanslagen in stand liet. ...
RENDEMENT EN DRAAIUREN WARMTEKRACHTCENTRALE VAN BELANG BIJ BEPALING WOZ-WAARDE
De Hoge Raad heeft vandaag geoordeeld dat bij de bepaling van de WOZ-waarde van een warmtekrachtcentrale rekening gehouden moet worden met aspecten als ‘energetisch rendement’ en ‘aantal draaiuren’. Indien het energetisch rendement van een warmtekrachtcentrale achterblijft t.o.v. moderne centrales, dan moet hiermee rekening gehouden worden bij de vaststelling van de mate van economische veroudering van die onroerende zaak, aldus de Hoge Raad. In dat geval is er geen aanleiding om het geringe aantal draaiuren buiten beschouwing te laten. ...
COMMISSIE-RINNOOY KAN: GEMEENTEN MOETEN MEER BELASTINGEN KUNNEN HEFFEN
In het op 3 juni 2015 verschenen rapport “Bepalen betekent betalen” pleit de door de VNG ingestelde Commissie Financiële ruimte voor gemeenten (Commissie-Rinnooy Kan) voor een substantiële verruiming van het gemeentelijk belastinggebied. De commissie stelt dat gemeenten “meer flexibiliteit in het financiële domein” moeten krijgen om de vele taken op lokaal-specifieke wensen te kunnen afstemmen. Volgens de Commissie-Rinnooy Kan is uitbreiding van het gemeentelijk belastinggebied noodzakelijk. De door de regering voorgenomen herziening van het belastingstelsel is een uitgelezen moment om tot deze uitbreiding over te gaan. Tot vergroting van de belastingdruk behoeft de uitbreiding dan ook niet te leiden, aldus de commissie. ...
HOGE RAAD ACHT LEEGWAARDERATIO SOMS ONVERBINDEND
Verhuurde woningen worden voor de heffing van inkomstenbelasting in box 3 gewaardeerd naar de waarde in het economische verkeer. De genoten inkomsten worden forfaitair bepaald op 4% van de waarde in het economische verkeer van de verhuurde woningen. Deze waarde wordt – sinds 2010 – gesteld op de WOZ-waarde. Omdat de WOZ-waarde evenwel uitgaat van twee ficties op grond waarvan het verhuurd zijn van de woning buiten aanmerking blijft (‘volle en onbezwaarde eigendom’ en ‘onmiddellijk en in volle omvang in gebruik te nemen’), wordt de WOZ-waarde vermenigvuldigd met een percentage dat afhankelijk is van de hoogte van de huur in relatie tot de WOZ-waarde. ...
KRUISSUBSIDIËRING BIJ LEGES OMGEVINGSVERGUNNING NOG STEEDS MOGELIJK
HR 13 FEBRUARI 2015, NR. 14/00655, ECLI:NL:HR:2015:282
De Hoge Raad oordeelt dat bij de beantwoording van de vraag, of bij de heffing van leges in het kader van de omgevingsvergunning, de in artikel 229b van de Gemeentewet geldende opbrengstlimiet is overschreden moet worden gekeken naar het totaal van de geraamde baten en lasten van de legesverordening als geheel.
Het uitgangspunt van het kabinet om in het kader van de omgevingsvergunning hierbij alleen de baten en lasten van deze vergunning in aanmerking te nemen – en waarmee kruissubsidiëring zou zijn voorkomen – heeft niet geleid tot wetgevende maatregelen. Daarom geldt ongewijzigd hetgeen bij de totstandkoming van artikel 229b van de Gemeentewet hierover is bepaald, aldus de Hoge Raad. ...
INSTALLATIES ZIEKENHUIS ONDER TOEPASSING WERKTUIGENVRIJSTELLING
De Hoge Raad oordeelt dat ook bij installaties die in hoofdzaak dienstbaar zijn aan ‘het medische proces’ dat in een ziekenhuis plaatsvindt, sprake kan zijn van werktuigen in de zin van de werktuigenvrijstelling. Hiermee dient bij de bepaling van de WOZ-waarde van een ziekenhuis rekening te worden gehouden. Dat veel van die installaties zijn aangebracht vanwege extra wettelijke eisen voor de gezondheidszorg, is hierbij volgens de Hoge Raad niet van belang.
Voor de uitleg van het begrip werktuig dient te worden aangesloten bij het spraakgebruik. Op grond van dat spraakgebruik dient onder een werktuig te worden verstaan: een voorwerp of een geheel van voorwerpen dat gebruikt wordt om zekere krachten te overwinnen met behulp van andere krachten dan wel wordt gebruikt als middel bij het bewerken, vervaardigen of verplaatsen van objecten. Voor de berekening van de omvang van de vrijstelling dient het totaal van de stichtingskosten van die werktuigen in aanmerking te worden genomen, dus zowel de materiaalkosten als de loonkosten. In casu stond feitelijk vast dat 40% van de waarde van de gebouwdelen ‘Ziekenhuis’ en ‘Polikliniek’ bestaat uit werktuigen; van die werktuigen valt vervolgens 40% onder de toepassing van de werktuigenvrijstelling zodat per saldo 16% van de waarde van die gebouwdelen bij de waardebepaling buiten aanmerking blijft. ...
OPBRENGST GEMEENTELIJKE HEFFINGEN STIJGT IN 2015
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft de begrote opbrengst van gemeentelijke heffingen voor 2015 in beeld gebracht. Conclusie: de totale opbrengst van deze heffingen stijgt met 1,9%.
Per belastingmiddel lopen de stijgingen fors uiteen van een daling van de opbrengst aan bouwleges van bijna 2% tot een stijging van de opbrengst aan precariobelasting van ruim 16%!
De onroerendezaakbelastingen zullen in 2015 ruim 3% meer aan opbrengsten genereren.
Uiteraard zeggen de hier vermelde percentages niets over de lastenontwikkeling in individuele gevallen.
(Bron: CBS, persbericht 16 december 2014) ...
BELASTINGRECHTSPRAAK WORDT NIET OPENBAAR
BRIEF STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN AAN DE TWEEDE KAMER (MVF 25 APRIL 2014, KENMERK AFP/2014/302)
De staatssecretaris van financiën heeft in bovengenoemde brief aan de Tweede Kamer (o.m.) medegedeeld dat de belastingrechtspraak niet openbaar wordt. Een conceptwetsvoorstel is in 2011 op internet ter consultatie aangeboden. Op basis van de ontvangen reacties heeft de staatssecretaris, alles afwegende, nu besloten geen wetsvoorstel bij de Kamer in te dienen. De belangrijkste bezwaren tegen openbaarheid van belastingrechtspraak zijn: ...